Wykorzystują wirtualną rzeczywistość w rehabilitacji
W ramach konkursu CyberSummer@WUT-3 Stanisław Tabisz, student Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych PW, przygotował element oprogramowania VR wykorzystywanego w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mają problemy m.in. z koncentracją, sprawnością motoryczną i adaptacją społeczną. Można je rehabilitować wykorzystując wirtualną rzeczywistość, która pozwala na stworzenie bezpiecznej przestrzeni do ćwiczenia umiejętności, które w rzeczywistym świecie mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, np. do skaleczenia się. W stworzenie takiego bezpiecznego miejsca włączyli się politechniczni naukowcy, w tym dr inż. Joanna Porter-Sobieraj, podejmując współpracę z Dominiką Siwek, oligofrenopedagogiem, specjalistką w zakresie rewalidacji i terapii osób ze spektrum autyzmu, która pracuje w Zespole Szkół Specjalnych im. W. Sherborne w Czerwionce-Leszczynach.
Efektem projektu realizowanego ze środków IDUB było opracowanie metody wykorzystującej dane biomedyczne do wykrywania celowego ruchu. Zebrane w ten sposób dane pozwolą na analizę zachowań rehabilitowanych osób oraz monitorowanie ich postępów w terapii.
– Pracowałem nad wybranymi scenami, w których osoba rehabilitowana, a dokładnie dziecko, ma zrobić coś w odpowiedniej kolejności, np. poukładać na półce porozrzucane książki. Później pojechałem do Zespołu Szkół Specjalnych w Czerwionce-Leszczynach i sprawdziłem reakcje dzieci na stworzone przeze mnie środowisko analizując chaotyczność ruchów rąk lub głowy. Podczas testów okazało się, że wysokość zaprojektowanych przedmiotów była za wysoka co zostało poprawione na miejscu dostosowując je do wysokości dzieci – wyjaśnia inż. Stanisław Tabisz.
Współpraca Wydziału MiNI i Zespołu Szkół Specjalnych w Czerwionce-Leszczynach jest kontynuowana (poza konkursem CyberSummer@WUT-3). Trwają prace nad rozszerzeniem możliwości tworzonego oprogramowania.