Politechnika Warszawska
Politechnika Warszawska Uczelnia Badawcza

Prace nad algorytmami do napędów z synchronicznym silnikiem reluktancyjnym

Intensywny rozwój elektromobilności, w tym głównie bateryjnych pojazdów elektrycznych, motywuje naukowców, w tym z Politechniki Warszawskiej, do prowadzenia badań w zakresie zastosowania synchronicznych silników reluktancyjnych jako napędów w pojazdach elektrycznych.

Silnik reluktancyjny synchroniczny

Silnik reluktancyjny synchroniczny 

 – W porównaniu do tradycyjnych rozwiązań bazujących na silnikach indukcyjnych i synchronicznych o magnesach trwałych, maszyny reluktancyjne pozwalają na uzyskanie większej gęstości mocy od tych pierwszych, natomiast z ekonomicznego punktu widzenia są bardziej atrakcyjne od tych drugich – wyjaśnia prof. dr hab. inż. Lech Grzesiak z Wydziału Elektrycznego PW.

W ramach projektu, realizowanego z grantu ENERGYTECH-1, politechniczni naukowcy wraz z badaczami z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu przeprowadzili badania napędu z silnikiem reluktancyjnym zasilanym z wysokosprawnego przekształtnika z elementami półprzewodnikowymi na bazie węglika krzemu. Podczas prac badawczych opracowano i wykonano eksperymentalną weryfikację algorytmów sterowania bazujących na sprzężeniu od wektora stanu z predykcją ograniczeń.

– Opracowaliśmy strukturę sterowania i algorytmy oraz programy, które zostały wprowadzone do systemu sterowania, w którym znajduje się mikroprocesor – mówi prof. Lech Grzesiak. – Następnie przygotowaliśmy modele symulacyjne, na których przeprowadziliśmy badania komputerowe oraz wykonaliśmy eksperymenty – opisuje.

Opracowany przez warszawskich i toruńskich naukowców algorytm regulacji, ze względu na badania napędu elektrycznego związane z elektromobilnością, został rozbudowany o strategię sterowania w strefie osłabionego strumienia oraz możliwość pracy bez czujnika położenia kątowego. Dodatkowo w ramach prac badawczych przeprowadzono badania porównawcze opracowanego napędu z napędem komercyjnym.

Więcej o uzyskanych wynikach można przeczytać w poniżej publikacji: kliknij.

 

-

Projekt „Wysokowydajny układ sterowania synchronicznym silnikiem reluktancyjnym bazujący na sprzężeniu od wektora stanu z predykcją ograniczeń dla pojazdu elektrycznego” jest finansowany z grantu badawczego Centrum Badawczego POB Konwersja i magazynowanie programu Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza, który realizowany jest na Politechnice Warszawskiej.

Skład zespołu badawczego:
prof. dr hab. inż. Lech Grzesiak (Politechnika Warszawska), dr hab. inż. Tomasz Tarczewski, profesor UMK (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), dr inż. Łukasz Niewiara (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), mgr inż. Michał Gierczyński (Politechnika Warszawska).