Politechnika Warszawska
Politechnika Warszawska Uczelnia Badawcza

Ujawnienie silnej interakcji między hadronami w LHC - publikacja w "Nature"

Zespół naukowców pracujących przy eksperymencie ALICE w Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN opublikował w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Nature” wnioski z wyników swoich badań. Wśród  osób zaangażowanych w ten projekt są również naukowcy związani z CB Fizyka wysokich energii i technika eksperymentu.

Widok eksperymentu ALICE w CERN. Źródło: Julien Ordan, CERN

W ramach eksperymentu ALICE w Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN pod Genewą międzynarodowy zespół naukowców wziął na warsztat najmniej masywne z tych niestandardowych kwarków - kwarki dziwne. Badacze chcieli bliżej poznać oddziaływania materii, w skład której wchodzi choć jeden kwark dziwny.

– Nasza grupa z Politechniki Warszawskiej od wielu dekad zajmuje się badaniem oddziaływań między parami cząstek poprzez pomiar ich korelacji. W eksperymencie ALICE uczestniczymy od początku zbierania danych - przygotowywaliśmy też teoretyczną podstawę badań takich korelacji. Nasza grupa jest liderem w tym obszarze wiedzy - podsumowuje prof. Adam Kisiel,  przewodniczący CB Fizyka wysokich energii i technika eksperymentu.

Kolejny uczestnik eksperymentu ALICE, dr Łukasz Graczykowski z Wydziału Fizyki PW, dodaje, że wynikająca z obserwacji masa gwiazd neutronowych nie zgadza się z niektórymi obliczeniami teoretycznymi.  – Przyczyną tych różnic może być to, że nie znamy oddziaływań między materią zwykłą a materią dziwną. A jak te oddziaływania mierzyć - pokazują właśnie nasze badania - mówi.

Więcej o badaniach w artykule na stronie „Nature”.

Współautorzy publikacji z Politechniki Warszawskiej:

mgr inż. Daniel Dąbrowski, mgr inż. Kamil Deja, dr inż. Łukasz Graczykowski, dr Rihan Haque, dr inż. Monika Jakubowska, dr inż. Małgorzata Janik, mgr inż. Przemysław Karczmarczyk, prof. dr hab. inż. Adam Kisiel, dr Georgy Kornakov, mgr inż. Julian Myrcha, mgr inż. Łukasz Neumann, mgr inż. Piotr Nowakowski, dr inż. Janusz Oleniacz, prof. dr hab. inż. Przemysław Rokita, mgr inż. Krystian Rosłon, dr hab. inż. Tomasz Trzciński, dr hab. inż. Hanna Zbroszczyk, prof. uczelni

Źródło: naukawpolsce.pap.pl, Ludwika Tomala